35-asis VVMT sezonas: nuo intriguojančių premjerų iki kūrybinių suokalbių
2023 m. rugsėjo 5 d.
Informacija
Valstybinis Vilniaus mažasis teatras skelbia naujojo – 35-ojo – sezono pradžią, kuriame numatyti šie pastatymai: režisieriaus Nauberto Jasinsko premjera pagal I. Bergmano scenarijų „Neištikimoji“, Žilvino Vingelio premjera pagal J. Cocteau pjesę „Orfėjas“, Oskaro Koršunovo būsimo spektaklio eskizas pagal M. Ivaškevičiaus pjesę „Kantas“, „DramaTest“ virstantis kūrybine rezidencija, ir tęsiamas ciklas „Kūrybiniai suokalbiai“.
Praėjusiame sezone Vilniaus mažasis teatras buvo ryškus, išleido net penkias išskirtines ir unikalias premjeras: „Scilė nori būti žmogumi“ (rež. G. Tuminaitė), „Infinity“ (rež. G. Tuminaitė), „Tinder dates“ (rež. G. Tuminaitė, S. Žyrkov, K. Glušajev), „Ein Elefant“ (rež. T.Montrimas), su kuriuo spalio 7 d. teatras minės Pasaulinę psichikos sveikatos dieną, ir „L. YRA S.“ (rež. G. Štiormer). Festivalis „Sirenos” spektaklį „Dėdė Vania“ įtraukė į lietuviškos vitrinos programą, po kurios keturis „Auksinius scenos kryžius“ nuskynęs spektaklis buvo pastebėtas užsienio prodiuserių ir garsino Lietuvos teatro vardą festivalyje „Reflex“ Rumunijoje bei prestižiniame festivalyje „Wiener Festwochen“ Austrijoje. Tęsėme jau tarptautine tapusią dramaturgijos ir teatro bandymų erdvę „DramaTest“ (Ukraina, Vokietija, Italija) bei tiesėme kelius tarptautiniams ryšiams, kurie ir nulėmė 35-ojo sezono kryptį.
„Kaip jums patinka“ teatro scenoje
Rugsėjo 8 d. 35-ąjį naująjį sezoną Vilniaus mažasis teatras pradės vienos ryškiausių feministinės krypties režisierių Lietuvos teatre Uršulės Bartoševičiūtės spektakliu „Kaip jums patinka“ iš rūsio perkeltu į teatro sceną. Tiek aktoriai, tiek spektaklis „išaugo“ iš teatro rūsio erdvės, tad ir didesnė žiūrovų dalis galės iš arčiau susipažinti su drąsiu ir šiuolaikiniu žvilgsniu į W. Shakespeare‘o kūrybą. Užgimęs festivalio „DramaFest“ metu, spektaklis „Kaip jums patinka“ tyrinėja meilės, kūniškumo, lyties takumo (angl. gender bending) ir seksualumo, revoliucijos temas. U. Bartoševičiūtės kūrybai būdingas ties kičo, absurdo, camp’o riba laviruojantis, fantazija ir išmone grįstas teatras čia lieka esminiu kūrybos raktu, pabrėžiančiu pasaulio fragmentiškumą. 2022 m. rež. U. Bartoševičiūtė patirties sėmėsi reziduodama Berliner Ensemble teatre pradėtoje naujoje jaunųjų talentų rėmimo programoje WORX. U. Bartoševičiūtė į vienerių metų rezidenciją Berliner Ensemble drauge su austre F. Wartenberg buvo atrinkta iš 120 kandidatų.
„Motina (Vasa Železnova)“
Rugsėjo 28 d. paskutinį kartą bus rodomas vienas pirmųjų režisieriaus Kirilo Glušajevo darbų teatre – spektaklis „Motina (Vasa Železnova)“. Virš dešimties metų rodomą spektaklį (premjera 2011 m. gruodžio 9 d.) paskutinį kartą išvysti ir pasigėrėti darnia teatro trupe bei Lietuvos teatro žvaigdže, pagrindinį vaidmenį atliekančia Egle Gabrėnaite kviečiame rugsėjo 28 d. 18.30 val. Vilniaus mažajame teatre.
Niujorkas Vilniuje – „Infinity“
Teatro ir džiazo performansas „Infinity“ tęsia savo unikalių pasirodymų seriją Vilniaus mažajame teatre. Šį išskirtinai beveik dviejų valandų trukmės muzikinį patyrimą besimėgaujant laisvuoju džiazu ir Mažojo teatro trupės karnavalu, amžina gėrio / blogio arba laisvės / rėžimo kova žiūrovai galės net tris rudens vakarus, rugsėjo 20, 21 ir 22 dienomis. VMT ir „NoJo Airlines“ orkestro sukurtas performansas kiekvienąkart vis kitoks, niekada nepasikartojantis ir unikalus. Prieš žiūrovų akis, talentingieji VMT trupės aktoriai ir geriausi Lietuvos muzikantai kartu su legendiniu džiazo virtuozu Daliumi Naujokaičiu (Niujorkas), scenoje vienu metu diriguojančiu apie 30 žmonių, neabejotinai pakeri savo energija, meistriškumu ir per šonus trykštančia laisve.
Ukrainietiškasis „DramaTest“
Teatre šurmuliuoja ukrainietiškasis „DramaTest“: rugpjūčio 29 – rugsėjo 9 d. spektaklio eskizą pagal ukrainiečių autorės O. Annenko antiutopinę dramą „Present Perfect“ kuria jauna režisierė Tetiana Hubrii kartu su aktoriais: L. Kalpokaite, J. Braškiu, N. Būtyte, G. Šepliakovaite, K. Matijošaičiu, I. Gribauskaite. Spalio 17–29 d. spektaklio eskizą pagal vokiečių dramaturgo M. von Mayenburgo pjesę „Akmuo“ kurs jaunas režisierius Yevhenii Reznichenko kartu su aktoriais: I. Patkauskaite, G. Šepliakovaite, A. Šeštokaite, T.Kliuku. Abu šie jaunieji režisieriai buvo atrinkti bendradarbiaujant su Gėtės institutu Lietuvoje bei Kyjivo akademiniu dramos ir komedijos teatru kairiajame Dniepro krante (Ukraina).
„DramaTest“ virsta kūrybine rezidencija
Trečią kartą vykęs „DramaTest“ išaugo, patobulėjo, įgijo tarptautiškumo: tarp Lietuvos dalyvių sulaukta režisierių iš Ukrainos, Vokietijos, Italijos užmegzti svarbūs ryšiai, aptartos tęsiamos bendradarbiavimo galimybės su Vokietijos Münchner Volkstheater ir kt. Pasak rež. G. Tuminaitės, atsižvelgiant į tai, nutarta keisti konkurso pavadinimą į „DramaTest Residency“, kad tai virstų kūrybine rezidencija, kurioje režisierius turės galimybę kurti ir plėtoti savo idėjas saugioje aplinkoje. Taip pat nebus ribojamas rezidencijos dalyvių amžius. Svarbiausiais kriterijais taps originalios idėjos, novatoriškumas, nauja sąmonė. Bus išplėstas eskizo paruošimo laikas, rezidencijoje jie galės kurti ilgesnį laiko tarpą. Norintys dalyvauti sekite naujienas. Registraciją ir naujausią informaciją apie „DramaTest Residency“ programą numatyta skelbti gruodžio mėn.
Nauberto Jasinsko premjera „Neištikimoji“
Vilniaus mažasis teatras, bendradarbiaudamas su VšĮ „Darbininkai“, gruodžio 8, 9 d., žiūrovus pakvies į jaunosios kartos teatro režisieriaus Nauberto Jasinsko vizualų poetinį pasakojimą – spektaklį pagal Ingmaro Bergmano scenarijų „Neištikimoji“. Dviem „Auksiniais scenos kryžiais“ apdovanotas režisierius Naubertas Jasinskas mini, kad Vilniaus mažąjį teatrą šiam pastatymui įgyvendinti jis pasirinko pirmiausia dėl estetinės pajautos. „Iš tiesų klasika ne visur tinka dėl tam tikro konteksto, o Bergmanas ir Vilniaus mažasis teatras turi tam tikrą bendrą estetinę nuojautą, per kurią gali susijungti“, – įsitikinęs kūrėjas. Pasak rež. N. Jasinsko, spektaklis pirmiausia bus apie meilę, čia taip pat bus nagrinėjama neištikimybės perspektyva: kaip ir kodėl žmoguje atsiranda vadinamasis dualumas, negalėjimas išsakyti savo poreikių; kodėl mes neigiame savo geismą, nors jis yra nenumaldomas; kas atsitinka, kai nesikalbam ir vengiam tiesos. Taigi svarbios tampa aistros, pavydo, socialinės hierarchijos, patriarchalinio mechanizmo bei tarpusavio nesusikalbėjimo temos.
Oskaro Koršunovo būsimo spektaklio eskizas „Kantas“
Vilniaus mažasis teatras užmezgė bendradarbiavimą su režisieriumi Oskaru Koršunovu, kuris vasario mėn., žiūrovams pristatys būsimo spektaklio eskizą pagal žinomo lietuvių dramaturgo Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Kantas“. 2024-aisiais minimos vokiečių klasikinės filosofijos pradininko Imanuelio Kanto gimimo 300-osios ir mirties 220-osios metinės. Reaguodamas į šias sukaktis, Valstybinis Vilniaus mažasis teatras siekia rampos šviesą atgręžti į I. Kantą. M. Ivaškevičiaus „Kantas“ iki šiol nėra pastatytas Lietuvoje. Tai keturių veiksmų pjesė, kurioje pasakojama apie vienus pietus pas vokiečių filosofą Imanuelį Kantą. Veiksmas vyksta apie 1783 m. Karaliaučiuje. Vyrai susirenka tradiciniam kasdieniam pašnekesiui prie pietų stalo. Tikimasi, jog kitą sezoną šį eskizą pavyks išplėtoti iki teatro repertuarą papildysiančio spektaklio.
Žilvino Vingelio premjera „Orfėjas“
2024 m. balandžio mėn. Vilniaus mažasis teatras pakvies į dar vieną sezono premjerą – „DramaTest“ nugalėtojo režisieriaus Žilvino Vingelio spektaklį pagal Jeano Cocteau pjesę „Orfėjas“. Pjesės siužetas apima geriausias siurrealizmo, dadaizmo, sceninio absurdo ir vizualiųjų menų tradicijas bei moderniai supina patosiško senovės graikų mito ir ironiško socialinio šiuolaikinio gyvenimo naratyvus. „Lietuvos teatre mažai statyto ir nagrinėto J. Cocteau kūryba savo tarpdisciplininėmis sąsajomis leidžia scenoje lygiaverčiai ir pagrįstai jungti šiuolaikinių technologijų, vizualiųjų menų, fizinio teatro, garso meno, verbalinio-psichologinio teatro bei klasikinės dramaturgijos tradicijas, kuriant tik teatrui būdingą sceninės poezijos vyksmą“, – teigia režisierius.
„Kūrybinių suokalbių“ ciklas
2023 m. pavasarį įvyko pirmasis „Kūrybinių suokalbių“ ciklo renginys „Didysis Dantė Vilniaus mažajame teatre“, inicijuotas VVMT ir Italų kultūros instituto Vilniuje. „Kūrybiniai suokalbiai“ – tai diskusijos-paskaitos, vykstančios teatro erdvėse arba už jo ribų. Renginių metu nagrinėjami pasaulinės ir (arba) lietuvių literatūros klasika tapę poezijos, prozos, dramos kūriniai: profesionalūs aktoriai skaito kūrinio ištrauką, vėliau vyksta diskusija, kurios metu analizuojamas kūrinys. Kūrybiniuose suokalbiuose dalyvauja ne tik Lietuvos teatro, akademinio pasaulio atstovai, literatūrologai, filosofai, menotyrininkai ir kt., bet ir svečiai iš kitų šalių. „Kūrybinių suokalbių“ ciklo renginiuose bus pristatomas seniausias mitinis žmonijos epas, pavadintas Gilgamešo vardu, toliau gilinamasi į I. Kanto, J. Cocteau asmenybes ir jų kūrybą. Prisimenamas J. Marcinkevičiaus „Mindaugas“ ir šviesaus atminimo aktoriaus R. Adomaičio įkūnytas vienintelis Lietuvos karalius. Viliamasi, kad „Kūrybiniai suokalbiai“ taps išskirtiniais kultūriniais renginiais, sutrauksiančiais visus, neabejingus menui, istorijai, filosofijai, literatūrai ir, žinoma, teatrui.
Christiano Weise‘ės premjera „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“
VVMT plėtojant bendradarbiavimą su užsienio teatrais bei žinomiausiais šių dienų režisieriais, vienas iš svarbiausių rezultatų – užsimezgę kūrybiniai saitai bei gimę būsimo bendro darbo planai su šiuolaikiniu vokiečių režisieriumi Christianu Weise, kuris teatro repertuarą praturtins originaliu žinomos, jau klasika tapusios amerikiečių dramaturgo T. Williamso pjesės „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ pastatymu. Režisieriaus Ch. Weise’ės nuomone, šiai pjesei dabar – itin tinkamas laikas, ji turi galimybę atgimti naujai, šviežiai. Juolab, režisierius turi savitą režisūrinį braižą bei stilių – daugelyje jo spektaklių istorijos konstruojamos pasitelkiant „išvirkščią“, daugiasluoksnį, absurdišką, ironišką pasakojimo būdą. VVMT turinčiam ryškią klasikinių spektaklių liniją, galimybė žiūrovams pristatyti žinomą T. Williamso pjesę yra puiki proga kokybiškai bei turiningai papildyti teatro repertuarą žymaus vokiečių režisieriaus šio kūrinio interpretacija. Pasak teatro vadovo S. Keblo, pasiruošiamieji darbai jau prasidėjo, o spektaklio premjera numatoma 2024 m. spalį.
Detalesnę informaciją apie artėjantį sezoną rasite teatro svetainėje vmt.lt ir socialiniuose teatro tinkluose. Bilietus platina bilietai.lt.