Dviejų dalių siurrealistinių bruožų drama
Jean Cocteau
Režisierius – Žilvinas Vingelis
Trukmė – 2 val. 10 min.
Premjera – 2024 m. balandžio 26 d.
Rež. Žilvino Vingelio eskizas pagal Jean'o Cocteau pjesę „Orfėjas“ tapo 2023 m. VMT organizuojamo konkurso „DramaTest“ nugalėtoju.
Spektaklis „Orfėjas“ sukurtas pagal vienos ryškiausių XX a. I pusės prancūzų kultūrinio gyvenimo figūrų Jean‘o Cocteau (1889–1963) pjesę, parašytą kone prieš šimtą metų. Ir visgi čia paliečiamos temos ne mažiau aktualios bei svarbios ir šiandien. Pasak spektaklio režisieriaus Ž. Vingelio, tai savotiška pasaka suaugusiesiems apie sapną ir realybę, santykius ir šeimą, karjerizmą, užgožiantį pastarąją: „J. Cocteau čia elgiasi kaip atsargus žonglierius, kurdamas pasaulį, kuriame nėra vienos tiesos, o sapnai vėl virsta tikrais“.
„Orfėjas“ (1925) – ne tik pirmasis J. Cocteau stambus kūrinys teatrui, bet ir pirmasis menininko bandymas prisiliesti prie graikų mitinio dainiaus Orfėjo temos. Kaip matyti, ši tema kūrėją lydėjo visą kūrybinį kelią, išskiriant ir vėliau pasirodžiusią plačiai žinomą filmų trilogiją – „Poeto kraujas“ (1930), „Orfėjas“ (1950) ir „Orfėjo testamentas“ (1960), jai scenarijus parašė ir filmus režisavo pats Cocteau.
Kūrinio veiksmas rutuliojasi Orfėjo ir Euridikės, jaunos šeimos, namuose Trakijoje, aiškiai įgaunančios XX a. 3-iojo dešimtmečio Paryžiaus bruožų. Žiūrovas perkeliamas į estetišką ir kartu mistika dvelkiančią art deco stiliaus erdvę, kurią užpildo kompozitoriaus Andriaus Šiurio iš įvairių scenoje esančių objektų išgautas spektaklio garsynas. Orfėjas, sąmonės srautu kuriantis poetas siurrealistas, siekiantis parašyti genialų eilėraštį masinio populiarumo poezijos konkursui. Jo kūrybos metodas – namuose apsigyvenusio arklio tardymas su viltimi, kad pavyks perkurti pačią poeziją. Tuo tarpu pamiršta ir atstumta Euridikė paguodą randa stikliaus Ertebizo draugijoje. Deja, greitai paaiškėja, kad nei Ertebizas, nei arklys nėra tokie, kokiais dedasi…
Pjesės siužetas apjungia klasikinio teatro, siurrealizmo, dadaizmo ir vizualiųjų menų tradicijas. Čia, anot režisieriaus Ž. Vingelio, tikrovė susimaišo su sapnu, skleidžiasi pagrindinės gyvenimo ir mirties, kūrybinių ambicijų ir asmeninės laimės priešpriešos temos. Pjesės meninė ir kultūrinė reikšmės nenuginčijamos, bet jos pastatymų Lietuvos teatro istorijoje beveik nėra. Svarbu paminėti, kad pagaliau Lietuvos publikai pateikiamas peržiūrėtas ir atnaujintas, sovietinės cenzūros nebepaveiktas pjesės vertimas.
Šiandien Jean‘ą Cocteau veikiausiai vadintume tarpdisciplininio meno kūrėju. Laikraščio „The National Observer“ teigimu, iš „menininkų kartos, kurios drąsa davė pradžią visam XX a. menui, J. Cocteau buvo arčiausiai Renesanso žmogaus“, kūrėjas išbandė daugybę profesijų – rašytojo, poeto, dramaturgo, dailininko, scenaristo, kino režisieriaus, grafikos dizainerio, pianisto, interjero ir mados dizainerio, skulptūrų ir siurrealistinių objektų autoriaus, muzikos ir net bokso vadybininko.
Spektaklyje galima išvysti trijų kartų aktorių ansamblį, intermedialius sceninius sprendimus, taip pat susidurti su chirurgais aukštalipiais, stikliumi dirbančiu Angelu Sargu, durimis Mirčiai žengti pavirtusiais veidrodžiais ir kitais žinomais siurrealistiniais įvaizdžiais, tapusiais J. Cocteau ir spektaklio kūrybinės komandos kuriamo pasaulio dalimi.
Apie režisierių
Žilvinas Vingelis – Lietuvos teatro režisierius, audiovizualinių eksperimentų teatro „Kosmos Theatre“ įkūrėjas ir meno vadovas, Vilniaus teatro „Lėlė“ kūrybinių programų koordinatorius. Nuo 2019 m. organizuojamų kasmetinių tarptautinių vizualinio teatro dirbtuvių „Kosmos LAB“ meno vadovas, nuo 2021 m. – kasmetinės šiuolaikinio lėlių ir objektų teatro laboratorijos „SurReality Check“ koordinatorius.
Be vizualinio ir šiuolaikinio muzikinio teatro („Kafka insomnia“, „Lila: slaptas demiurgo žaidimas“, „Sonio bliuzas“), Ž. Vingelis eksperimentuoja virtualios realybės („Nepažįstamoji“, „Your Dream“, „Gyvenimas Klajonėse”), internetinio meno („#Protestas“), mobiliųjų aplikacijų („Kosmos APP“), instaliacijų („Kosmos Cars“), muzikinių eksperimentų („Koncertas ir instaliacija fortepijonui ir baldui“, „Kūrinys fortepijonui, dvejoms kameroms ir septyniems objektams“), šiuolaikinės operos (M. Nymanas „Vyras, kuris palaikė savo žmoną skrybėle“) srityse, bendradarbiauja su lietuvių videomenininkais, vizualiųjų menų atstovais ir kompozitoriais tarpdisciplininiuose meno projektuose.
Ž. Vingelis studijuoja meno doktorantūroje, dėsto.
2021 m. su kūrybine komanda Ž. Vingelis buvo įvertintas „Auksinio scenos kryžiaus“ apdovanojimu kategorijoje „Pandemijai atsparus teatras“.
Įdomu paminėti, kad 1926 m. J. Cocteau pjesę „Orfėjas“ Paryžiuje pastatė armėnų kilmės prancūzų teatro režisierius Georges‘as Pitoëff‘as (tikr. Georgij Pitoev) su žmona Ludmilla. Dekoracijas spektaklio premjerai sukūrė rašytojo Victoro Hugo proanūkis Jean‘as Hugo, o kostiumus – prancūzų dizainerė, mados ikona Coco Chanel. J. Cocteau kūrybinį bendradarbiavimą palaikė ir su kitais ryškiais savo laiko menininkais: kompozitoriumi Eric‘u Satie, dailininku ir skulptoriumi Pablo Picasso, žymiu savo laiko meno kritiku, poetu Guillaume’u Apollinaire’u ir kitais.