Damos vizitas
Dvejų dalių tragikomedija
Režisierius – Evaldas Jaras
Scenografas Marijus Jacovskis
Kostiumų dailininkė Aleksandra Jacovskytė
Kompozitorius Martynas Bialobžeskis
Pagal Juozo Miltinio vertimą
KLARA CACHANASIAN VEŠER, multimilijonierė Rimantė Valiukaitė
JOS VYRAI VII-IX Jokūbas Bareikis
VYRESNYSIS NAMŲ TARNAS Jonas Braškys
KOBIS Mantas Vaitiekūnas
LOBIS Tadas Gryn
ALFREDAS ILIS Vytautas Rumšas (vyres.)
PONIA IL, jo žmona Jūratė Mikaliūnienė
OTILIJA, jo duktė Gintarė Latvėnaitė
KARLAS, jo sūnus Kirilas Glušajevas / Balys Latėnas
BURMISTRAS Gediminas Girdvainis
BURMISTRO ŽMONA Agnė Šataitė
PASTORIUS Mindaugas Capas
MOKYTOJAS Ramūnas Cicėnas / Vytautas Rumšas (jaunes.)
GYDYTOJAS Edmundas Mikulskis
POLICININKAS Almantas Šinkūnas
PANELĖ LUIZA Ilona Kvietkutė
DAILININKAS Balys Latėnas / Leonardas Pobedonoscevas / Kirilas Glušajevas
Premjeros data: 2012 m. birželio 13 d.
Aprašymas:
„Senos damos vizito“ („Der Besuch der alten Dame“) premjera įvyko 1956 metais Ciuriche, tuo metu Dürrenmatui buvo 35 metai. Sekmė buvo tokia didžiulė, jog per ateinančius du metus pjesė pasklido po Angliją ir Ameriką. Pats autorius ją pavadino „Tragiška komedija“. Ryškiau nei bet kurioje kitoje jo pjesėje, senos moters, grįžtančios namo atkeršyti savo buvusiam mylimajam, istorija artimai sulieja komediją ir tragediją, palaikančias viena kitą bene kiekvienoje scenoje.
Iš esmės Dürrenmato pjesėje yra trys pagrindiniai veikėjai: senoji dama (Klara Cachanasian), jos buvęs mylimasis, žiauraus teisingumo objektas, Alfredas Illis ir Gulleno miesto gyventojai, kurie visi kartu reprezentuoja visuomenę. Naudodamas šiuos veikėjus dramaturgas sugeba publikai papasakoti tamsiai komišką, kvapą gniaužiantį, o finale atsakymo neturintį kivirčą apie teisybės prigimtį, atpirkimą ir bendruomenę.
Pjesėje matome Klarą kaip dirbtinių galūnių rinkinį, kurį jungia ir kartu vis dar laiko tik jos neapykanta. Vis dėlto Dürrenmattas ją lygina su antikos idealu. Ji – kaip teisybės statula – amžina, lyg iš mito kilusi. Kuomet miestelio gyventojai pirmą kartą atsisako jos siūlomų pinigų už Illio gyvybę ji tyliai ištaria „Aš, palauksiu“, ir tu gali ją įsivaizduoti laukančią amžius. Nuo pat Illio išdavystės priešais visus Gulleno miesto gyventojus, ji praleido savo gyvenimą vien tik planuodama ir siekdama keršto. Jos teisybė, – savotiškai dieviška. Iš pradžių ji per visą Europą persekiojo du vyrus, melagingai liudijusius apie ją teisme, radusi juos abu iškastravo ir pavertė savo vergais.
Įdomu, jog skaitydami pjesę mes save galime pagauti džiaugsmingai palaikant Klarą, vis dėlto nuo pat pradžių ji yra vienintelis personažas, nenustojantis sakyti tik tiesą. „Senos damos vizite“ veikėjai naudoja kalbą tam, kad nuslėptų savo tikruosius ketinimus. Kaip rašo Dürrenmattas: „Šiandienos žmogus gyvena pasaulyje, kurį jis pažįsta žymiai prasčiau, nei mes manome. Jis prarado savąjį vaizdą ir tapo vaizdų auka.“. „Vizite“ autorius per mikroskopą žvelgia į mūsų išankstinius nusistatymus, kurie mus lydi kasdieniame gyvenime.
Nors Dürrenmattas menkino simbolizmą („Atsiranda nesusipratimai, nes žmonės mano dramos kieme deperatiškai ieško paaiškinimo kiaušinio, kurį aš tvirtai atsisakau dėti.“), pjesėje sunku nematyti paralelių su nuskurdusia depresijos apimta Europa. Klausimas, kaip individas, slegiamas skurdo gali laikytis savo idealų šeštajame dešimtmetyje buvo labai svarbus. Daug kas laikė Klarą desperatiškos baimės simboliu, bet dramaturgas buvo tvirtas: „Klara Cachanasian tiesiogiai nereprezentuoja nei teisybės, nei Marshallo plano, nei apokalipsės; leiskite jai būti tuo, kuo ji yra, – įvardinta turtingiausia moterimi pasaulyje, kurios pinigai jai leidžia elgis lyg graikų tragedijos herojei: neabejotinai, žiauriai, kartais galbūt net kaip Medėjai…“
Artimiausiomis dienomis:
-
09
lapkričio
18:30 -
10
lapkričio
18:30 -
14
lapkričio
18:00 -
15
lapkričio
18:00 -
16
lapkričio
18:00 -
19
lapkričio
-
20
lapkričio
-
22
lapkričio
-
26
lapkričio
-
27
lapkričio
-
28
lapkričio
-
29
lapkričio
-
30
lapkričio
18:30 -
01
gruodžio